A m'pourmoûnant das mes
souv'nances - Vol. 1
Daniel Hubert Lecture par l'auteur de«Su
l' tchèmin d' l'icole»
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Su
l’ tchèmin d’ l’icole
Il
est 8 heûres, c’est l’moumat d’aller à l’icole. À
paûne l’huche de la mâjon douvrîte, maugré ma cagoûle
èt m’ n’ètchârpe, djè sate tout d’cheûte qu’i n’fât m’
tchaud. D’ailleurs, i dgeale co. I-l è neidgi toute la
neutie, tafât est tout blanc. El ciel est bin bache èt
on n’ô rin.
Coumme c’est bin calme, coumme c’est bé. Du côp, on
roublie bin vite el frud.
Das la rualle, la sorcière qu’est d’jà passée è lâyi
in haut meur de neidge de tchaque coté d’la route. In
meur qu’i va bin falloir houpper pou sorti d’la mâjon.
Aveu m’ cartâbe su l’dos, djè saute pa d’zeur la
raûye. Mâs coumme dj’â des p’tites djambes, dj’arrive
trop couche. Em’ pid droit s’afonce dè 20 centimètes
das l’tâs. V’là què dj’n’â m’ co fât in mète què dj’â
d’jà d’la neidge plé les soleys. Djè coummace bin la
djournâye.
Coumme el cantonnièr n’è m’ co passé aveu la cléne,
dj’a profîte pou fâre quéques glisseûres. Peûs, arrivé
au tchu d’ la rualle, coumme toudjous, djè côpe au
couche à pernant l’tchèmin qui monte djusqu’à
l’église. Ainlà, ça m’fât guégni don tch’min èt don
taps.
Su l’tchèmin enneidgi, djè seûs l’premi à tripler su
l’tapis blanc. À part quéques traces dè tchats èt
quèques traces djaunes qu’i-s ant lâyi après s’être
souladgi... rin d’aûte. Pachône n’est co passé par là.
Djè prends don plâji à martchi tout seûl, à enfonci
mes pids das la neidge èt à l’oï craqu’ler pa d’zous
mes soleys.
Au mîtan d’la côte, djè m’arrête in paû pou fâre 3-4
boules de neidge que dj’lance su l’toit des mâjons les
pus baches. Peûs el taps qu’j’y seûs, dj’a lance eune
ou deux das la f’néte dè la Maria pou la fâre rûter in
paû. Elle est toudjous su note dos. Elle ne supporte
mi les gosses èt elle bacâye tout l’taps. Coumme dj’â
fât mouche, i faut vite què djè m’catchiche pou
qu’elle nè m’voyiche mi. Djè monte la rualle a courant
coumme djè peux djusqu’à l’église. Duvant l’pôrtche,
djè r’troûve el Lucien. C’est m’meilleur copain. On
est assis sus l’méme banc’ à l’icole. C’est souvat
aveu lu què dj’ fâs les 400 côps. Hi hi! I paraît
qu’on est deux sacrés varas, c’est c’què dijant les
aûtes.
Assène, djè parcourans l’resse don tch’min a nous
racontant des flaûves èt a lançant deux ou trois
boules dè neidge su les tchins què dj’croisans.
Il est grand taps d’arriver car i sant d’jà tourtous
toulà. El mâte d’icole bacâye après nos pou qu’on
s’dépétchiche. Dj’atans les dârins… co in côp.
Djè nous mettans das les rangs sas rin dère peûs el
mâte d’icole nous fât ratrer. Après qu’on s’est déviti
das l’couloir, on ratère das la classe, toudjous en
silence.
El fû crèpite das l’fourné à colonnes en fonte de
Tchéquion. C’est qu’el mâte atout d’jà toulà à8 heûres
pou l’allumer pou qu’on n’aviche mi frud. Coumme on è
les pids trapés, el mâte nous fât tèrer nos soleys; i
nous les fât randgi d’lez l’fû, el long don meur don
fond. In côp qu’c’est fât, djè m’va m’mette debout
près d’èm banc’ car c’est l’moumat d’prenre les
prèsences. El mâte cite el nom d’tchaque afant.
Tchacun à s’tou, djè d’vans rèponde «présent». Aneu,
tout l’monde est toulà. Gn’è co pont d’malades maugré
l’mauvais taps. On peut s’assîr, l’icole peut
coummaci.